وبلاگ کارگاه

تیونینگ پژو ۲۰۶ + تقویت تیپ 2 و 5، راهنمای کامل

تیونینگ پژو 206

جانشین موفق پژو ۲۰۵، پژو ۲۰۶ خودرویی که حوالی سال ۱۹۹۹ تولید آن اغاز و در ۲۰۱۲ پایان یافت ، جالب است بدانید پژو این خودرو را در ۳۰ تیپ و مدل مختلف توسعه داده ، این مدل ها شامل نسخه های استیشن، هاچبک ۳ و ۵ درب ، سدان و کروک میشد. برای دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه ی تیونینگ پژو ۲۰۶ حتما تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.
پژو ۲۰۶ موفقیت های زیادی را برای پژو بدست آورده که اگر بخواهیم به مهمترین های آنها اشاره کنیم، پژو ۲۰۶ برنده زیبا ترین خودروی سال ۱۹۹۸ در اروپا، پرفروش ترین خودرو بین سالهای ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۳ در اروپا و همینطور نسخه رالی آن که قهرمانی های زیادی در رالی بدست آورد. ۲۰۶ اوایل دهه ۸۰ به ایران راه پیدا کرد و اگر در حال حاضر بخواهیم حساب کنیم طبیعتا اکثر نمونه های بازار کشور را تیپ ۲ و ۵ تشکیل می دهند. پژو ۲۰۶ بدلایلی همچون طراحی، وزن سبک و قابلیت های فنی آن، توانایی خوبی برای تیونینگ دارد در ادامه قصد داریم به گزینه های قابل ارتقاع این خودرو در ایران بپردازیم.

تیونینگ قوای فنی ۲۰۶


جدا از پتانسیل بسیار خوب پژو ۲۰۶ برای تیونینگ، یکی از بهترین ویژگی های این خودرو این است که در تیپ های مختلفی ساخته شده و همچنین با خودروهای زیادی از پژو و سیتروئن پلتفرم مشترک و شبیه دارد، همین امر بسیار کمک کننده آن بوده که دستمان در انتخاب لوازم تیونینگ پژو ۲۰۶ باز باشد. پژو ۲۰۶ (نسخه مدنظر تیپ پنج است) مجهز به یک موتور تیوفایو است که این موتور توانایی تولید 110 اسب بخار را در حدود دور موتور 5800 و 142 نیوتن متر گشتاور را در حدود دور موتور 4300 دارد، در ادامه به اعمالی که میتوانید برای تیونینگ روی موتور ۲۰۶ خود انجام دهید بطور مختصر میپردازیم.


کیت مکش و رم ایر

با استفاده از این کیت ها و جایگزینی با فیلتر هوای فابریک می توانید هوای پرحجم تر و خنک تری به موتور برسانید؛ اینکار باعث افزایش راندمان موتور شما خواهد شد.


نصب هدرز

بعد از نصب کیت مکش یا رم ایر برای تیونینگ پژو ۲۰۶ می توانید سراغ هدرز بروید، جایگزینی هدرز با منیفولد دود فابریک باعث می شود دود سیلندر راحت تر و کنترل شده تر خارج شود، اینکار باعث افزایش راندمان موتور شما خواهد شد، نصب و طراحی هدرز با توجه به هر موتور و کاربرد متفاوت است و بهتر است اینکار توسط افراد مجرب انجام شود، نصب هدرز بر روی این موتور معمولا هزینه ای نسبتا پایین دارد.

ریمپ ایسیو

پس از نصب هدرز و کیت مکش می توانید سراغ ریمپ کردن ایسیو خودروی خود بروید، ریمپ در واقع اصلاحات نرم افزاری در جهت بهبود کارکرد موتور شماست و با همراه شدن با تغییرات بالا می تواند به مقدار قابل توجهی افزایش توان برای موتور شما داشته باشد، برای ریمپ خودروی پژو ۲۰۶ خود باید از افراد متخصص این حوزه بهره ببرید، اینکار شامل تغییرات فیزیکی در موتور نمی شود و توصیه می شود حتما برای اینکار نزد افراد متخصص و کاربلد بروید.


تقویت تنفس با نصب پرخوران ها

موتور تیوفایو همچنین قابلیت نصب توربو شارژ یا سوپرشارژر و همچنین تراتل بادی را دارد. برای اینکار شما معمولا به تغییرات درون موتور خود نیازمندید همچنین این تغییرات معمولا هزینه ی زیادی را شامل می شود. همه‌ی این موارد را میتواند در استیج های مختلف از استفاده شهری تا مسابقات مختلف اجرا کرد.


تیونینگ سیستم تعلیق و ترمز پژو ۲۰۶

سیستم تعلیق پژو 206
سیستم تعلیق پژو 206

در ادامه ی بررسی تیونینگ پژو ۲۰۶، بعد از تقویت موتور پژو ۲۰۶ خود نیاز دارید تا سیستم تعلیق و ترمز آنرا هم بروز کنید، وگرنه ممکن است دچار دردسر شوید. با اینکه پژو ۲۰۶ قابلیت های خوبی برای عملکرد سیستم تعلیق و ترمز دارد اما در حالت فابریک عملکرد نسباتا ضعیفی را داراست که با انجام تعدادی تغییرات میتوانید این سیستم تعلیق ضعیف را به یک تعلیق با عملکرد عالی تبدیل کنید که در ادامه بطور مختصر به آنها میپردازیم.

تنظیم ارتفاع

نمونه های فابرکی این خودرو ارتفاع بسیار بالاتری نسبت به یک ۲۰۶ که بتوان استفاده اسپورت از آن کرد دارد با استفاده از کمک فنر یا سیستم های پنوماتیک افترمارکت میتوانید هم ارتفاع مناسبی دست یابید هم از تعلیق خشن تری که مناسب استفاده های اسپورت باشد بهره ببرید.


نصب استرات بار

این قطعه با ثبات بخشیدن به سیستم تعلیق جلوی خودروی شما باعث بهبود عملکرد و واکنش های آن می شود، نصب استرات بار هزینه زیادی ندارد و میتوانید از انواع موجود در پژو ۲۰۶ خود استفاده کنید. توجه کنید نصب آن نیاز به دقت بالایی داشته و نیازمند فرد مجربی برای نصب هست

نصب دیسک و کالیپر بهتر

برای اینکار میتوانید به نسخه های پرفورمنس پژو ۲۰۶ مانند پژو ارسی یا از خودروهایی که برادر پژو ۲۰۶ محسوب میشوند مانند ۲۰۷ (۲۰۷ اصلی) استفاده کنید همینطور قطعات افتر مارکت زیادی نیز در بازار موجود است.


نصب سیستم کنترل پایداری

پژو ۲۰۶ تیپ پنج بطور فابریک قابلیت نصب این سیستم را دارد با تهیه مجموعه سیستم کنترل پایداری یا همان ایی‌اس‌پی ، هندلینگ پژو ۲۰۶ شما بطور چشمگیری بهبود خواهد یافت.


تیونینگ پژو ۲۰۶ در بدنه

تیونینگ پژو 206 در بدنه
تیونینگ پژو 206 در بدنه


میرسیم به یکی از عاملان اصلی موفقیت پژو ۲۰۶ ، ظاهر آن که حتی پس از گذشت ۲۰ سال هم با انجام تغییراتی میتواند دل بسیاری را ببرد. به لطف وجود مدل های متنوع و تولید گسترده این خودرو در جهان ایده و لوازم های بسیاری برای تغییر در این بخش وجود دارد که در ادامه به گزینه های در دسترس تغییر در بدنه و ظاهر ۲۰۶ بطور مختصر میپردازیم.


تعویض سپر

میتوانید سراغ سپر نسخه های دیگر مانند نسخه جی‌تی و یا ارسی بروید یا میتوانید از سپر های افترمارکت درون بازار استفاده کنید که حتی هم اکنون هم تولید کننده های زیادی در ایران این موارد را تولید می کنند.


تعویض چراغ

برای چراغ ها هم میتوانید از چراغ های افترمارکت یا مدل های مختلف شرکت های مختلف استفاده کنید ، چراغ های متنوعی مخصوصا در بازار ایران برای این خودرو موجود است


رینگ اسپورت

البته این مورد شاید بهتر بود در بخش سیستم تعلیق نوشته شود، رینگ های متنوع بسیار بر عملکرد سیستم تعلیق پژو ۲۰۶ شما اثر گذار هستند پس در هنگام انتخاب رینگ بفکر عملکرد آن نیز باشید، معمولا افراد رینگ های اسپورت استاندارد پژو را گزینه مناسبی می دانند.


کیت های بدنه

کیت های متنوعی نیز در بازار موجود است موارد بسیاری از نصب باله یا گلگیرهای مدل ارسی را میتوانید بر روی پژو ۲۰۶ ببینید همچنین کیت های واید بادی یا کیت های دست ساز کم نیستند.


استفاده از فایبرگلاس

فایبرگلاس وزن سبک تر و حتی بادوام تر از فلز است می توانید از آنها در درب ها و یا کاپوت یا گلگیر ها استفاده کنید، قطعات پوسته بدنه پژو ۲۰۶ فایبرگلاسی پژو ۲۰۶ بطور متنوع را میتوان در بازار پیدا کرد.


استفاده از لوازم داخلی اسپرت

برای اینکار شما گزینه هایی نظر صندلی های نسخه های دیگر ۲۰۶ یا نسخه های افترمارکتی یا شخصی سازی داشبورد و تقویت سیستم صوتی دارید.

2 نظر در “تیونینگ پژو ۲۰۶ + تقویت تیپ 2 و 5، راهنمای کامل

  1. امید گفت:

    سلام میشه دیسکو صفحه تیپ ۵ رو روی تیپ ۲ مصب کرد ؟؟

    1. مهدی گفت:

      امید داداش ماشین من مدل ۸۵ تیپ ۲ هست فلایویل و دیسک صفحه تیپ ۵ هست یعنی اگر اشتباه نکنم رو مدل های ۸۵ بعد بعد تیپ ۵ گذاشته رو ماشین ها چون موقعی خودم دیسک صفحه تعویض میکردم رفتم گرفتم گفتن تیپ ۵ هست
      اونی هم که تو میگی میشع بست دنده تریگر های سنسور دور موتور فکر کنم روی فلایویل تیپ ۲ با تیپ ۵ فرق میکنه و ماشین دچار ایراد برقی میشه درست کار نمیکنه بازم گفتم بگم شاید به دردت بخوره اگه هم خیلی پیگیرشی از یه تیونر بپرس بهت بهتر راهنمایی میده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت ، استفاده از سرویس ریکپچای گوگل الزامی است که منوط به خط مشی رازداری و شرایط استفاده گوگل است.

من با این قوانین موافقم.