وبلاگ کارگاه

تقویت پژو پارس

تقویت موتور پژو پارس

احتمالا شما هم که الان در حال خواندن این مطلب میباشید مانند بسیاری دیگر از هموطنان از خودروی تکراری یا ضعیف خود خسته شدید و بدنبال راهی برای تقویت آن میگردید و یا شاید هم از آن دسته افرادی که بدنبال یک خودروی قدرتمندتر و اسپرت برای لذت بردن هستید، متاسفانه بعلت بسته بودن بازار کشور و نداشتن ابتکار عمل خودروساز های وطنی در تولید و بهینه سازی موتور های جدید هنوز هم ما باید با مشکلاتی مثل قدرت پایین موتور خودروها و در نتیجه آن کشش و شتاب ضعیف آنها مواجه باشیم، قدرت پایین موتور میتواند همواره ما را در شرایط گوناگونی مانند بالا رفتن از شیب زیاد یا در مواقع کولر گرفتن و.. آزار دهد چه برسد به اینکه در حدی باشد که باعث لذت رانندگی شود. اما راه حل چیست چطورمیتوان یک پژو پارس قویتر داشت؟ با تیونینگ و تقویت موتور های مختلفی که بر روی مدل های متنوع پرشیا قرار دارد قطعا میتوان خودروی قویتری داشت.

تقویت-موتور-پژو-پارس

پژو پارس

پژو پارس یکی از پرطرفدار ترین محصولات ایرانخودرو در بیست سال گذشته، یک محصول ایرانی و درواقع یک فیس لیفت از پژو ۴۰۵ است که سعی شده آن را بیشتر شبیه پژو ۴۰۶ بکند. پژو پارس که پیش تر با نام پرشیا و قبل از آن با نام پژو سفیر شناخته میشد در سال ۷۹ شمسی وارد بازار ایران شد و بنوعی اولین خودروی لوکس تولیدی در بازار ایران بود (اینطور که خودشان تعریف میکنند). این خودرو در چندین ترکیب متنوع عرضه شد که شامل تیپ های lx  ، elx، پارس سال، دوگانه سوز و اتوماتیک با موتورهای tu5، xu7 در دو مدل ۸ و ۱۶ سوپاپ و xum میباشد. بطور کلی یک پژو پارس وزنی در حدود ۱۱۰۰ کیلوگرم و از نظر ابعادی برابر با پژو ۴۰۵ یعنی ۴.۵ در ۱.۷ متر است. در ادامه به بررسی دقیقتر تقویت موتور های مختلف پژو پارس و سپس گزینه های تعویض موتور و ملاحظات تیونینگ این خودرو خواهیم پرداخت.

تقویت پارس سال و پارس elx

این نسخه دارای موتور xu7jp پژو-سیتروین و البته اخیرا نسخه پلاس آن است، موتور xu7 قرار گرفته بر روی پارس سال از نوع ال۳ است یعنی نسخه ۸ سوپاپ و نسخه ئی ال ایکس از نوع ال۴و ۱۶ سوپاپ، موتور XU7 حداکثر توان ۱۰۰ اسب بخاری  را در دور موتور ۶ هزار و حداکثر گشتاور ۱۵۳ نیوتن متری را در دور ۳هزار تحویلتان میدهد این اعداد برای نسخه ELX با سرسیلندر ۱۶ سوپاپ بترتیب ۱۱۰ اسب بخار و ۱۵۵ نیوتن متر است. موتور xu7 از یک بلوک بوش تر و سرسیلندر الامینیومی تشکیل شده که بوش های آن از نوع چدنی است. موتور دیگری که بر روی این پژو پارس نصب شده موتورTU5  است. یک موتور ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ با حجم حدودی ۱۶۰۰ سی سی و بلوک چدنی و بوش خشک. موتور تیوفایو بر روی پارس میتواند حداکثر ۱۰۸ اسب بخار و ۱۴۲ نیوتن متر گشتاور را تولید کند. اگر بطور خلاصه بخواهیم بگوییم کدام موتور برای تقویت بر روی تیوفایو بهتر عمل میکنند میتوان گفت موتور تیوفایو موتوری با تحمل و استهلاک بهتر است اما در مقابل موتور های خانواده ایکس یو خرج و پیچیدگی کمتری برای تیونینگ دارند. برای سادگی اینکه چه کار میتوان برای تقویت این موتور کرد ما آنها را به سه استیج تقسیم میکنیم، توجه کنید که این استیج ها چیز ثابتی نیست و برای هر تیونر میتواند متفاوت باشد.

استیج اول

استیج اول یک خودروی شهری و روزانه که کمی بهینه سازی در آن صورت گرفته است، در استیج اول میتوانید اول از همه سراغ کیت مکش هوا بروید در کنار آن ریمپ ایسیو و نصب هدرزبجای منیفولد دود بسیار کار آمد است، با استفاده از شمع و کوئل های تقویتی هم میتوانید تغییر بیشتری را احساس کنید. بطور کلی این مرحله در کنار هزینه نسبتا کم شامل تغییرات زیادی نمیشود و اثر گذاری عجیبی هم ندارد. خوشبختانه انواع زیادی کیت مکش حرفه ای با فیلتر هوای مختلف و هدرز های اماده تمام استیل یا فولادی جهت انتخاب مشتری فراهم است و در این قسمت دست بسیار باز است.

استیج دوم

در این مرحله بهتر است اول سراغ سرسیلندر و منیفولد هوای موتور خود بروید، مخصوصا در نسخه XU7L3 یا ۸ سوپاپ که از منیفولد هوای بسیار ابتدایی برخوردار است شما میتوانید با تعویض منیفولد با نمونه های بهتر دیگر خانواده موتورهای ایکس یو مانند ایکس یو هشت یا XUM یا منیفولد شمع کج بروید. همچنین میتوانید با تعویض سرسیلندر و قطعات وابسته نسخه ال۳را تبدیل به ۱۶ سوپاپ بکنید که نیازمند تفییر در سیمکشی و ایسیو میباشد. از دیگر اقداماتی که میتوانید انجام دهید استفاده از میل سوپاپ وسوپاپ های افترمارکت است که در هر دو نسخه بسیار تاثیر گذار است معمولا استفاده از نسخه های ایکس یو ام و یا نسخه معروف به GTI توصیه میشود. پیستون های افترمارکت جهت افزایش تراکم تاثیر گذاری خوبی در کنار موارد قبلی دارند. برای موتور تیوفایو نسبت به موتور XU7 دستمان ابزتر هم هست. انواع پیستون، شاتون، میللنگ، میلسوپاپ و منیفلولد افترمارکت برای موتور TU5 موجودو قبل تهیه است. همچنین پورت پولیش مسیر هوا و دود یا استفاده از لوله و منبع اگزوز یا تعویض دریچه گاز مناسب هم میتواند تاثیر خوبی روی قدرت موتور شما داشته باشد. اگر همه موارد را بدرستی و هماهنگ ارتقاع دهید در این استیج میتوانید به حدود قدرت ۱۵۰ اسب بخار و یا بالاتر در هر دو موتور دست یابید.

استیج سوم

در این مرحله باید سراغ پرخورانی و توربوشارژینگ برویم، راه دو موتور را در اینجا جدا میکنیم.

پارس با موتور xu7 توربو

که در این مورد نیاز به تغییرات نسبتا گسترده دارید و میتوان از برادر بزرگتر این پیشرانه یعنی ایکس یو هشت توربو هم کمک گرفت، استفاده از بوش و پیستون های بزرگتر یا موارد افترمارکت آنها هم ممکن است. امروزه درکشور پارس یا سمند یا ۴۰۵ های توربوی زیادی را میتوانید با این موتور ببینید که حدود ۲۰۰ اسب بخار یا حتی بالاتر هم قدرت گرفته اند، شاید از معایب ایکس یو هفت توربو بتوان استهلاک بالای آنرا مثال زد اما نباید فراموش کرد که پارس توربو شما دیگر مناسب استفاده روزانه نیست و در صورت توربو شدن قابلیت خوبی برای رویارویی با خودروهای گرانتر و قویتر از خودش را دارد.

پژو پارس با موتور tu5 توربو

شاید بتوان گفت موتور تیوفایو به نسبت ایکس یو هفت توربو بقول معروف ایمن تر عمل میکند و از انجایی که بلوک محکم تری را هم داراست میتوان با استفاده از قطعات افترمارکت خوب که شامل قطعاتی مانند پیستون ها، شاتون و میللنگ و… میشود، از توربوهای بزرگتری هم استفاده کرد و قدرت زیادی را از آن استخراج کرد شاید بتوان به اعداد +۲۵۰ اسب بخار فکر کرد. گفتنی است میتوان برای قدرت های پایین هم یک پارس تیوفایو توربو جمع کرد و یک موتور ایمن از نظر استهلاک برای استفاده داشت.

قراردادن موتور قویتر بر روی پژو پارس

برای اینکار شما گزینه های نسبتا خوبی نظیر xu10 یا همان موتور دو لیتری زانتیا معروف به بلوک چدن، موتور ۶ سیلندر ۳ هزار سی سی زانتیا و یا دیگر موتور های خانواده xu مانند موتور ۳۰۶ جی تی ای و یا حتی ew10 و بسیاری دیگر را دارید که هر کدام خود قابلیت خوبی برای تیونینگ دارند(پیشنهاد میشود مقاله تیونینگ موتور xu10 یا زانتیا را در سایت مطالعه کنید) و همچنین بصورت فابریک هم قویتر از موتور های قرار گرفته روی پارس هستند اما تعویض موتور پارس میتواند مشکلاتی نظیر مشکلات قانونی و مشکلاتی جهت تعویض پلاک و … هم داشته باشد.

آیا تیونینگ و تقویت موتور پژو پارس کافی است که از آن یک خودروی خوب بسازد؟

بطور کلی خیر، مخصوصا اینکه در مورد پارس صحبت میکنیم خودرویی که بصورت فابریک و با آن قدرت کم هم مشکلات زیادی در بخش ترمز گیری و خنک کاری یا ستاپ نادرست آن از طرف کارخانه و بسیاری مشکلات دیگر که مربوط به اتاق قدیمی این خودرو و مشکلات کیفیتی هستند مربوط میشود. در کنار تقویت موتور پارس شما حتما به تقویت سیستم ترمز و ستاپ مجدد سیستم تعلیق خود و ارتقاع آن خواهید داشت، نیاز است در سیستم خنک کاری خود تجدید نطر هایی بکنید همچنین در قدرت های بالا نیاز به تغییرات در گیربکس و سیستم روعنکاری یا سیستم برقی و بسیاری تغییرات ریزو درشت دیگر دارید. همچنین بحث امنیت این خودرو که نیازمند یک توجه بسیار ویژه است را فراموش نکنید. همچنين گفتنی است در مقاله راه های تقویت موتور پژو پارس تنها بصورت کلی و دیدگاه ساده راه های تقویت این خودرو را بررسی کردیم و نکات بسیار زیاد و ریزو درشت دیگری از حوصله مطلب خارج بود.

پسشنهاد میشود برای اطلاعات بیشتر مقالات مرتبط سایت را مطالعه کنید (تیونینگ موتور xu7، تیونینگ موتور زانتیا و تیونینگ موتور تیوفایو).

5 نظر در “تقویت پژو پارس

  1. ناشناس گفت:

    نمیشد درباره همین پارس توربو مطلب میزاشتین

    1. سعی میکنیم در اولین فرصت مطلب کاملی در مورد قوی ترین پارس های توربوی ایران بنویسیم.

      1. محسن گفت:

        سلام وقت بخیر میشه با تغییر ریل سوخت و منیفولد و دریچه گاز هم تقویت بشه؟

  2. حمیدو گفت:

    با 250 اسب بخار چه کار میکنن ؟ اونم رو ماشین 1200 کیلویی !!

  3. حمید گفت:

    سلام برای تقویت موتورXU7،که با پژوپارس ۱۶سوپاپ توجاده کورس بزاره چه قطعاتی رو پیشنهاد می کنید؟با تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت ، استفاده از سرویس ریکپچای گوگل الزامی است که منوط به خط مشی رازداری و شرایط استفاده گوگل است.

من با این قوانین موافقم.