وبلاگ کارگاه

تقویت پژو 405

تقویت-پژو-405

پژو ۴۰۵ یک خودروی سدان سایز متوسط  و ساخته شده توسط کمپانی فرانسوی پژو است. پژو در سال ۱۹۸۸ شروع به ساخت مدل ۴۰۵ کرد که تولید آن در قاره اروپا تا سال ۱۹۹۷ و ایران تا سال ۲۰۲۰ ادامه داشت، از ۴۰۵ به‌عنوان یکی از موفق ترین محصولات پژو یاد می‌شود، ۴۰۵علاوه بر فروش فوق العاده و کسب عناوینی همچون خودروی سال اروپا در سال ۱۹۸۸ با بیشترین رای که خود رکورد محسوب می‌شود (۵۴ رای از ۵۷ رای! )، همچنین ۴۰۵ موفقیت‌های خوبی را هم در بخش موتور اسپورت بدست اورد. جالب است بدانید طراحی  پژو ۴۰۵ توسط استودیو طراحی معروف ایتالیایی پینینفارینا طراحی شده. پژو ۴۰۵ را با ۵ موتور متفاوت که xu7, xu9, xu10, tu5, tu3 باشند با دو نسخه گیربکس اتوماتیک و دستی و در دو مدل دیفرانسیل جلو و چهار چرخ محرک تولید و به فروش رساند، همچنین پژو ۴۰۵ ام‌ای۱۶ آخرین محصول پژو بود که در بازار امریکا عرضه شد. در ادامه مطلب قصد داریم در مورد پتانسیل خودروی پژو ۴۰۵ و مشخصات مدل‌های مختلف آن برای تیونینگ و تقویت بحث کنیم.

تقویت-405
تقویت-405

پژو ۴۰۵ در رالی

بخش پژو اسپرت با خودروی ۴۰۵ توانست موفقیت‌های زیادی را مسابقات مختلف رالی و هیل کلایمب کسب کند، عمده این ۴۰۵ ها مجهز به یک موتور xu9 t ویژه بودند که بین ۳۵۰ تا ۶۰۰ اسب بخار توان دارد، همچنین این خودروها مجهز به یک بدنه کوپه شده، پهن‌تر با شاسی لوله‌ای فلزی که پوسته‌ای از جنس فیبر کربن و کولار هستند. به‌طورکلی باید بدانید این خودروها کاملاً با نسخه‌های خیابانی ۴۰۵، حتی نسخه تی۱۶ متفاوت است.

تقویت-پژو-405-رالی
تقویت-پژو-405-رالی

نسخه‌های عملکردی و اسپرت ۴۰۵

بهترین راهنما برای تیونینگ و تقویت یک خودرو کمک‌گرفتن از مدل‌های مشابه و قوی تر آن است، این نکته برای پژو ۴۰۵ نیز صدق می‌کند. پژو ۴۰۵ تی۱۶ و پژو ۴۰۵ ام‌ای‌۱۶ قوی‌ترین نسخه‌های پژو ۴۰۵ بودند که به‌صورت تولید انبوه بفروش رسیده‌اند. از نسخه ام‌ای۱۶ شروع می‌کنیم، این ۴۰۵ مجهز به یک موتور xu9 j4 است که توسط گیربکس ۵ سرعته دستی به چرخ‌های جلو یا به چهارچرخ منتقل می‌شود، موتور پژو ۴۰۵ mi16 توانایی تولید ۱۸۱ نیوتن متر گشتاور و توان ۱۵۸ اسب بخار را دارا است، ۴۰۵ ام‌ای۱۶ می‌تواند به‌عنوان خودرویی که ۱۱۱۰ کیلوگرم وزن دارد، در حدود ۸ ثانیه از حال سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت و همچنین سرعت نهایی ۲۲۰ کیلومتر بر ساعت دست یابد. نسخه بعدی و قوی تر از ام‌ای۱۶، ۴۰۵ تی۱۶ است، این خودرو مجهز به موتور xu10 j4 te است که می‌تواند ۱۹۶ اسب بخار و گشتاور ۳۲۴ نیوتن متری را تولید کند، اگرچه افزایش توان آن تا ۲۲۰ اسب بخار با کمک اور بوست توربو ممکن است. ۴۰۵ تی ۱۶ یک خودروی ۴ چرخ محرک است که از یک گیربکس ۵ سرعته و دیفرانسیل لغزش محدود بهره می‌برد، با این مشخصات و وزن مشابه نسخه ام‌ای۱۶ ۴۰۵ تی۱۶ صفر تا صد کیلومتر بر ساعت را در حدود ۷ ثانیه طی می‌کند و می‌تواند تا۲۴۰ کیلومتر بر ساعت نیز سرعت بگیرد. گفتنی است از نسخه تی۱۶ تنها تعداد ۱۰۲۴ عدد تولید شد.

تقویت ۴۰۵ با موتور xu7

موتور xu7 یک موتور چهار سیلندر طراحی شده توسط اتحاد پژو- سیتروئن است، موتور ایکس یو هفت دارای کورس 81.4 mm و قطر سیلندر 83 mm است که حجم دقیق ۱۷۶۱ سی سی را به موتور می‌دهد، این موتور در دو نسخه ال۳ و ال۴ در ایران موجود است که تفاوت اصلی آنها در تعداد سوپاپ و سرسیلندر می‌باشد، گفتنی است ۴۰۵ های موجود در ایران مجهز به نسخه ال۳ یا همان هشت سوپاپ هستند. موتور ایکس یو۷ در نسخه هشت سوپاپ خود می‌تواند تا ۱۰۰ اسب بخار توان و ۱۵۰ نیوتن متر گشتاور را تولید کند این اعداد برای نسخه ۱۶ سوپاپ یا همان ال ۴ به ترتیب ۱۱۰ اسب بخار و ۱۵۵ نیوتن متر است (این موتور بر روی پارس ای‌ال‌ایکس های قدیمی موجود است). موتور xu7 دارای یک بلوک بوش تر است که بوش‌های آن از جنس چدن و بلوک آن همانند سرسیلندر از جنس آلیاژ آلومینیوم می‌باشد.

این موتور قدیمی و ضعیف روی کاغذ ممکن است ناامیدکننده به نظر برسد اما باتوجه‌به تجربه تیونینگ این موتور و موتورهای قوی تر از این خانواده که می‌توانید از آن‌ها برای تقویت xu7 کمک بگیرید، کارایی و بازده بسیار بیشتری را می‌تواند ارائه بدهد. جلوتر چند راه تقویت و به‌روزرسانی این موتور را به‌صورت کلی و کوتاه شرح می‌دهیم.

تغییرات در منیفولد هوا و دود

در مرحله اول منطقی است سراغ منیفولد هوا و دود این موتور بروید، اول‌ازهمه منیفولد هوا که وظیفه هوارسانی را به سیلندر دارد، متأسفانه منیفولد فابریک این موتور طراحی ابتدایی و به‌ظاهر ناکارآمدی دارد اما می‌توان برای بهتر کردن تنفس از تعویض منیفولد با نمونه‌های افترمارکتی یا محصولات خود پژو شروع کرد، منیفولد هوا با طراحی اصولی تر و سایز مناسب تأثیر قابل حسی را در نحوه رفتار و قدرت دهی موتور شما خواهد داشت همچنین نصب فیلتر هوای اسپورت و تغییرات در دریچه گاز هم تأثیر خوبی می‌توانند داشته باشند. در مورد منیفولد دود هم بهتر است از هدرز استفاده کنید زیرا دیگر خبری از کاتالیزور در آن نیست و یک لوله صاف‌تر در اختیار دارید که می‌توان بشکل دلخواه آن را طراحی نمود، اگر از هدرز مناسبی برای موتور تیون شده خود استفاده کنید تأثیر بسیار خوبی را خواهید دید. همچنین برای تکمیل این بخش باید سراغ منبع وسط و منبع اصلی اگزوز رفته و آنها را با نمونه‌های افترمارکتی جایگزین کنید. این‌گونه شما راه ورود و خروج هوا به موتور ایکس یو هفت خود را بهینه‌سازی می‌کنید اما توجه داشته باشید این تغییرات باید باتوجه‌به تغییرات موتوری و توجه به استفاده از خودرو صورت بگیرد تا بهترین بازدهی را داشته باشد.

سرسیلندر موتور xu7

برای تقویت سرسیلندر موتور ایکس یو ۷ باید از میل سوپاپ و سوپاپ‌های افترمارکت کمک گرفت، استفاده از میل سوپاپ موتور ایکس یو ام هم مرسوم است (بر روی نسخه ال۳) یا سراغ سرسیلندر نسخه ال۴(۱۶ سوپاپ) و یا نسخه‌های دیگر بروید. این تغییرات که می‌تواند شامل پورت پولیش سرسیلندر، تعویض سوپاپ و اجزای آن مانند فنر، میل سوپاپ و یا حتی پولی میل سوپاپ و پیچ های سرسیلندر باشد تاثیر گذاری خوبی بر روی قدرت دهی و همینطور مشکلاتی نظیر داغ کردن و استهلاک این موتور دارد و بطور کلی ظرفیت آنرا بالاتر می‌برد.

از دیگر اقداماتی که می‌شود برای این موتور در نظر گرفت ریمپ ایسیو، تقویت سیستم جرقه و سوخت‌رسانی و استفاده از پیستون‌های تراکمی و افزایش تراکم و در نتیجه قدرت موتور باشد و یا حتی نصب توربو شارژ  که می‌تواند قدرت فوق‌العاده‌ای به موتور شما دهد باشد.

 تعویض موتور پژو ۴۰۵

تعویض موتور با موتورهای قوی‌تر خانواده پژو نیز گزینه قابل تأملی است، موتورهای زیادی هستند که می‌توانید به‌صورت فابریک با استفاده از آن‌ها پژو ۴۰۵ قوی‌تری داشته باشید، موتورهای xu8 و xu9 و xu10 و ew10 و tu5 و … گزینه‌های خوبی بشمار می‌روند که در کنار اینکه قدرت دهی بیشتری داشته و بهینه‌تر کار می‌کنند قابلیت تیونینگ و ارتقای خوبی را هم برخوردار هستند. برای تعویض موتور متأسفانه نیاز به مجوزها و حل کردن گره‌های قانونی زیادی دارید و بطور کلی از لحاظ قانونی کار آسانی نخواهد بود اما از نظر فنی شما احتمالاً نیاز به تغییرات در سیم‌کشی و ایسیو یا دسته‌موتورها یا رادیاتورها و چیزهایی ازاین‌دست خواهید داشت.

ملاحظاتی که در کنار تقویت پژو ۴۰۵ باید به آنها توجه داشت

به یاد داشته باشید برای تقویت پژو ۴۰۵ که یک خودروی بسیار قدیمی به‌حساب می‌آید باید حواستان به دیگر بخش‌های خودرو باشد، بطور مثال گیربکس این خودرو که پس از تقویت شاید نیاز به دست‌چین کردن یا تعویض آن داشته باشید و یا ضعف‌هایی که در ۴۰۵ باید تاحدامکان رفع شوند مانند وضعیت ایمنی این خودرو که بهبود آن کاملاً به کاربرد شما بستگی دارد، در شرایط مسابقات تحت قوانین و استانداردها نسبتاً آسان و اما در خیابان کاری مشکل و پیچیده است، بهبود ترمزهای پژو ۴۰۵ حتی در حالت فابریک هم از واجبات باید باشد شما می‌توانید از ترمزهای افترمارکت یا نمونه‌هایی مانند سیستم ترمزهای ای‌ال‌ایکس یا حتی اگر بشود ستاپی مانند ام‌ای۱۶ نیز جمع کنید بهبود نسبتاً خوبی را در ترمزگیری تجربه خواهید کرد، تنظیم ارتفاع مناسب و دوری کردن از حالت‌های ارتفاع عجیب (مانند بالابردن پشت خودرو) که به عملکرد خودرو آسیب می‌زنند نیز مهم است. در مجموع رعایت این موارد در کنار موتور تقویت شده ۴۰۵ شما تبدیل به یک خودروی بروز تر و با عملکرد بهتر می‌شود.

4 نظر در “تقویت پژو 405

  1. علی گفت:

    با درود های فراوان بر شما
    سال نو مبارک
    دوست عزیز ماشینم پارس ۹۱ ایسیو زیمنس
    پیستون زانتبا۱۸۰۰ با۱میلیمتر تراش کف پیستون
    میل۲۸۰ال۱۲ اچ اچ
    فولی چیتا
    کیت مکش
    هدرز۴ به۱فولادی رانر کوتاه
    سوزن ۳۰۰ سی سی ۱۲ سوراخ مزدا ۳
    سنتر ۵۵
    خمره توربویی
    میلنگ فابریک
    سر سیلندر کف دوم و واشر دوسوراخ
    لاستیک ۲۰۵ سایز ۱۵
    روی داینو ۱۲۵ اسب توان و ۱۶۰ گشتاور

    گیربکس ۱۷۷۷بود که کرانویل پنیونش کردم۱۷۸۱
    دور بالا کم میاره ماشین تو دنده ۵ که دنده پنجم۴۷/۳۵
    دور موتور رو۵۸۰۰ میاد رو۱۹۰ تا ‌بیشتر نمیره

    یکی میگه گیربکست ضعیف یکی میگه ای مقدار توان نمیتون ماشینت رو ببره بالای ۲۰۰،یکی میگه سنترت فلان یکی میگه هدرزت بدرد نمیخور از ای من در اوردیا هس

    پاک گیج شدم ممنون میشم راهنماییم کنید

    عکس هدرزم روچطوری بفرستم براتون شما راهنماییم کنید چیکار کنم

    ماشین هس که پیستون زانتیا بسته میلش ایکس یو ام پلاس فولی فابریک دریچه گازش فابریک منیفولدش فابریک مپ و داینو هم نشده حتی واید بند هم نشده گیربکسش ۱۷۷۷ بدون تغییر راحت تا ۲۱۰ میاد همبن اوستای که ماشین من جم کرده ماسین اون بنده خدا هم جم کرده حتی ماسین اون بنده خدا سیستم گار هم روش

    1. مهندس گفت:

      سلام سال نو مبارک
      در نگاه اول با توجه به پیامتون
      می تونم عرض کنم
      دلیلش گیربکس هست که حداکثر سرعت پایین اومد
      البته اکیدا توصیه میشه با ماشین ایرانی به دلیل پلت فرم قدیمی ..ایمنی پایین
      در جاده ها جون خودتون رو به خطر نندازید
      و مواظب خودتون و خانوادتون باشید

  2. علی گفت:

    درود های فراوان بر شما باد
    برای بالا بردن توان این ماشین افزایش حجم موتور بهتر و ماندگار تر یا پیستون تراکمی و میل و این چیزا
    معایب و مضایا رو محبت کنید بگید
    سپاسگذارم 🙏🏻❤️

  3. کمال گفت:

    با سلام خواستم ببینم جمع کل هزینه های تقویت پژو ۴۰۵ مدل ۸۴ به شرح بالا به قبمت الان چقدر می شود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت ، استفاده از سرویس ریکپچای گوگل الزامی است که منوط به خط مشی رازداری و شرایط استفاده گوگل است.

من با این قوانین موافقم.