وبلاگ کارگاه

تیونینگ پژو 405

تیونینگ پژو 405

پژو ۴۰۵ از پرطرفدار ترین و پر تیراژ ترین خودروهای کشور ، داستان پژو ۴۰۵ در ایران از ورود آن در اوایل دهه ۹۰ شروع میشود، پژو ۴۰۵ در تیپ های زیادی وارد ایران شد که اکثر آنها مدلهایی با موتور xum وxu7  با چهره هایی تقریبا یکسان هستند.  در ادامه درباره پتانسیل و قابلیت هایی تیونینگ پژو 405 خودرو در ایران صحبت میکنیم.

تیونینگ پژو ۴۰۵ در بدنه

برای تغییرات بخش ظاهری و اثر گذار بدنه ۴۰۵ گزینه های زیادی با توجه به پیشینه این خودرو در ایران وجود دارد، از اینها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

•کیت بدنهmi16

از مشخصه های این مدل که نسخه خاصی از پژو ۴۰۵ است، از یک سدان خانوادگی بیشتر به سمت اسپورت بودن و خودروی با سطح عملکرد بالا حرکت  شده است. این کیت شامل مواردی مانند سپرها و جلوپنجره متفاوت، رینگ های پهن و بزرگتر، بال عقب و .. است. نصب این کیت ظاهر ویژه ای بشما خواهد داد که از دیگر ۴۰۵ های بازار شمارا متمایز خواهد کرد.

تیونینگ پژو 405 کیت بدنه mi16

تیونینگ پژو 405 کیت بدنه mi16

تیونینگ پژو 405 کیت بدنه mi16

•تعویض سپر ها و جلوپنجره

برای جلوپنجره و سپرها در بازار میتوانید موارد متنوعی پیدا کنید یا حتی خودتان دست بکار شوید و یک نمونه جدید بسازید.

تیونینگ پژو 405 سپر و جلو پنجره

تیونینگ پژو 405 سپر و جلو پنجره

تیونینگ پژو 405 سپر و جلو پنجره

•تعویض چراغها

گزینه بعدی استفاده از چراغ های افترمارکت است، اگر با سلیقه باشید این تغییر در کنار تعویض مواردی مانند سپر و جلوپنجره ها میتواند ترکیب های متفاوت و زیبایی را ایجاد کند.

• تعویض رینگ

یکی دیگر از مواردی که بیش از آنچه که فکر میکنید میتواند بر زیبایی و عملکرد ۴۰۵ شما اثر بگذارد چرخ های خودروی شما هستند. استفاده از رینگ های اسپورت پژو یا دیگر نمونه های افترمارکت، در صورت انتخاب صحیح و هماهنگی خوب میتواند در بالا بردن چذابیت ظاهری پؤو 405 بسیار تاثیر گذار باشد.

تیونینگ پژو 405 چراغ و رینگ

تیونینگ پژو 405 چراغ و رینگ

تیونینگ پژو 405 چراغ و رینگ

• کیت واید بادی

با استفاده از این کیت میتوانید خودروی خود را از لبه های گلگیر پهن تر کنید، اینکار در کنار استفاده از رینگ ها و دیگر موارد هماهنگ میتواند بسیار بر عملکرد و همینطور ظاهر خودروی شما اثر بگذارد و چهره ای خاص به پژوی شما ببخشد.

• نقاشی یا کاور

کاور کردن بدنه یا نقاشی سلیقه ای آن کار دیگریست که میتوانید برای خودروی خود انجام دهید.

 • نصب باله و اسپلیتر

دیگر اقدام قابل انجام روی پژو ۴۰۵ نصب باله و اسپلیتر است ، اینکار معمولا سلیقه ای انجام میشود اما اگر بتوانید از اجناس مناسب بصورت حساب شده بهره ببرید میتوانید تاثیر آن را برروی عملکرد پژو ۴۰۵ خود ببینید.

تیونینگ پژو 405 باله عقب

تیونینگ پژو 405 باله عقب

• سبک سازی با جایگزینی فیبرکربن یا فایبرگلاس بجای فلز

میتوانید با تعویض درب ها یا حتی گلگیرها با نمونه های فایبرگلاسی هم شکل متفاوتی را ایجاد کنید و هم یک خودروی سبک تر داشته باشید که در شتاب گیری شما قطعا تاثیر مثبتی خواهد داشت. بر خلاف تصور نمونه های فایبرگلاسی یا فیبرکربنی مقاومت ضعیف تری از فلز ندارند، حتی در صورت ساخت اصولی میتواند بهتر نیز عمل کند. همچنین شما میتوانید از تزئیناتی با طرح فیبرکربن در داخل خودرو استفاده کنید.

• تعویض صندلیها و مخمل کاری یا چرم کوبی فضای داخل

نصب صندلی های اسپورت و باکیفتیت تر، سیستم صوتی بهتر، یا چرم کوبی داشبورد معمولا برای ایجاد حس بهتر سرشنشینان و راننده موثر است.

تیونینگ پژو ۴۰۵ در بحث قوای فنی

قوای فنی پژو 405  متاسفاته یکی از نکات ضعف این خودرو بشمار می آید (حداقل در سال ۲۰۲۲!). با انجام مواردی میتوانیم قدرت و بازدهی بهتری ازین موتور استخراج کنیم که در ادامه به تعدادی از آنها میپردازیم.

• نصب کیت مکش یا رم ایر

با نصب این مورد بجای فیلتر هوای فابریک موتور شما تنفس غنی تر و خنک تری را تجربه میکنید که باعث افزایش راندمان و قدرت موتور شما خواهد شد، اینکار هزینه آنچنانی ندارد و برای نصب هم خودتان میتوانید دست به کار شوید.

• نصب هدرز

دیگر اقدام پس از تنفس بهتر این است که بتوانیم دود را از سیلندر بهتر خارج کنیم، هدرز ها در واقع قطعه جایگزینی برای منیفولد دود هستند که با جایگزین کردن آن باعث روان تر خارج شدن دود و همینطور کنترل آن از سیلندر میشود. هدرز هم به نسبت، قیمت آنچنان بالایی نداشته همینطور نصب و انتخاب مدل درست هدرز با توجه به هر موتور متفاوت است که نیازمند یک متخصص در حوزه تیونینگ موتور است. برای تقویت پژو 405 هدرزهای متنوعی در بازار موجود است که به صورت دست ساز یا به وسیله ی دستگاه خم CNC تولید شده اند. طبیعتا هدرزی که به وسیله دستگاه CNC خمکاری شده است، جوشکاری کمتری دارد و راندمان بالاتری خواهد داشت. پرکاربردترین متریال در ساخت هدرز استیل 304 می باشد که بخاطر ضد زنگ بودن و سطح صیقلی هم راندمان بهتری را نسب به دیگر آلیاژهای فولادی و آهنی در پی خواهد داشت و هم عمر طولانی تری دارد. دور از انتظار نیست که قیمت نمونه ی استیل یک هدرز پژو 405 از نمونه آهنی آن با کیفیت ساخت مشابه بسیار بیشتر است.

• ریمپ ایسیو

ریمپ ایسیو نیز از اقدامات اولیه تیونینگ خودروی ۴۰۵ است. با تغییراتی که در ایسیو این خودرو انجام می شود، میتوانید بازده بهتری از موتور بگیرید و تغییرات قابل توجهی را تجربه کنید. ریمپ ایسیو توسط متخصصان آن در مراکز تیونینگ یا ریمپ انجام میشود و هزینه نسبتا کمی داشته و تغییرات فیزیکی را معمولا شامل نمیشود. البته طی سالیان ایسیوهای متنوعی روی پژو 405 نصب شده(ساژم، زیمنس، بوش، SSAT و …) که هرکدام ظرفیت ریمپ متفاوتی دارند.

• تقویت سیستم جرقه زنی

استفاده از سیستم جرقه زنی بهتر قطعا باعث بهتر شدن راندمان قلب پژو 405 شما میشود. اینکار را میتوانید با جایگزینی شمع و وایر ها و یا تعویض کویل با نمونه های افترمارکت و یا قوی تر موجود در بازار انجام بدهید. برای مثال استنفاده از شمع های سوزنی پلاتینیوم یا ایریدیوم و همچنین کیت های تقویت جرقه در  کنار استفاده از وایر با کیفیت میتواند تاثیر قابل قبولی در عملکرد موتور پژو 405 داشته باشد به خصوص در دورهای بالا.

• نصب توربو شارژ

نصب توربو شاید به عقیده بسیاری بخاطر بلوک تر بودن(open deck) موتورXU7 برروی موتور های ۴۰۵ ایده خوبی نباشد زیرا باعث افزایش استهلاک آن میشود، در عوض پژو 405 های با موتور TU5 بخاطر فضای بازتر کاپوت (محفظه موتور) و بلوک قوی موتور TU5 خوراک نصب توربوشارژر هستند. با این حال با انجام صحیح و اصولی آن روی هردو موتور XU7  و TU5 میتوان هم قدرت خوبی را استخراج کرد و هم استهلاک موتور 405 را در اندازه  قابل قبولی نگه داشت. اینکار معمولا هزینه نسبتا بالایی را در پی دارد زیرا معمولا شامل تغییرات جانبی دیگر میشود: مانند تعویض ایسیو، پیستون، شاتون، تغییر پمپ بنزین و سوزن انژکتور، رگلاتور سوخت و همچنین نصب قطعات بسیار از جمله اینترکولر، بلوآف، وست گیت، ساخت هدرز توربو و …. همچنین مشخصا شما برای نصب توربو شارژ برروی پژو 405 نیازمند یک تیونر حرفه ای برای تحویل گرفتن یک موتور استاندارد هستید.


تیونینگ پژو ۴۰۵ در بحث سیستم تعلیق و ترمز

دیگر موضوع مهمی که در تیونینگ ۴۰۵ مخصوصا وقتی که قوای فنی آن را تقویت کردیم باید به آن بپردازیم، سیستم تعلیق و ترمز آن است. در ادامه به گزینه های در دسترس در این مورد می پردازیم.

• تنظیم ارتفاع

این کار که تاثیر زیادی بر هندلینگ و راحتی شما حین سواری دارد را میتوانید با تعویض کمک فنر های کارخانه با نمونه های افترمارکت یا تغییر در نمونه های فابریک آن انجام دهید، دیگر گزینه در دسترس شما بهره گیری از سیستم پنوماتیک است که دست شما را در تغییر ارتفاع در هر زمان باز میگذارد این کار به شما این اجازه را میدهد که ماشین منعطف تری برای موارد مختلف سواری داشته باشید.


• استفاده از نمونه های با کیفیت تر قطعات جلوبندی

با تعویض قطعات جلوبندی پژو 405 با قطعات افترمارکت بهتر از نمونه کارخانه، قطعا تجربه بهتری از سواری ۴۰۵ خود خواهید داشت.

• دیسک و کالیپر ترمز افترمارکت

یکی دیگر از نکات ضعف ۴۰۵ ترمزگیری ضعیف آن است. شما با تهیه و نصب کالیپر های بزرگتر، دیسک های بزرگتر و خنک شونده و  همینطور استفاده از لنت های با کیفیت تر و همینطور استفاده از بوستر ترمز قوی تر قطعا ترمز گیری قابل اطمینان تری را تجربه خواهید کرد.

• استفاده از استرات بار (استرس بار)

این قطعه با ثبات بخشیدن به کمک فنرهای جلوی شما باعث بهبود عملکرد مجموعه سیستم تعلیق شما خواهد شد، ساخت استرتس بار به مهارت بالایی احتیاج دارد ولی نصب آن کار آسانی است و هزینه نسباتا کمی خواهد داشت. با استفاده اصولی از این قطعه و بخش بالا تا حد قابل توجهی هندلینگ پژو ۴۰۵ شما بهتر خواهد شد.

تیونینگ-استرس-بار-405

تیونینگ-استرس-بار-405

تیونینگ-استرس-بار-405

2 نظر در “تیونینگ پژو 405

  1. پارساحبیبی گفت:

    عالی

  2. سجاد گفت:

    سلام
    تیونینگ کامل ۴۰۵ حدودا چقد هزینه دارد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت ، استفاده از سرویس ریکپچای گوگل الزامی است که منوط به خط مشی رازداری و شرایط استفاده گوگل است.

من با این قوانین موافقم.