وبلاگ کارگاه

تیونینگ خودروهای ایرانی

تیونینگ ماشین ایرانی

در سالهای اخیر با توجه به محدودیت های واردات خودرو و گرانی غیر منطقی خودرو های قدرتمند بازار و همچنین اشباع خودرو های تکراری در بازار ، بحث تیونینگ و تقویت خودرو ها در کشور بسیار باب شده است .

تیونینگ خودرو به معنای ارتقاع و یا بهینه سازی بخش های مختلف یک خودرو برای دستیابی به عملکرد بهتر یا بهینه تر است. در این مقاله قصد داریم تعدادی از خودرو های ایرانی و منتاژی که از نظر تیونینگ محبوبیت خاصی را دارا هستند را مورد بررسی کوتاهی قرار بدهیم .

آیا خودرو های ایرانی هم برای تیونینگ مناسب هستند؟

جواب این سوال بله است ، بطور کلی همه ی خودروها قابلیت تیونینگ را دارند اما اینکه چقدر ظرفیت از خود نشان بدهند به طراحی و نحوه ساخت بخش های مختلف آن و همینطور حرفه و علم تیونر خودرو ( شخصی که عمل تیونینگ را انجام میدهد) بستگی دارد، طبیعتا این مسئله در خودروهای ایرانی هم وجود دارد، البته این را باید بدانید پتانسیل هر خودرو برای تیونینگ متفاوت است.

برای تیونینگ بین خودروهای ایرانی چه گزینه هایی در دسترس است؟

متاسفانه در کنار واردات بسیار محدود و گرانی خودرو های وارداتی ، سبد محصولات خودروساز های وطنی هم در این دو دهه بسیار کم تنوع بود اما با اینحال در ادامه به شما گزینه هایی را معرفی خواهیم کرد که میتوانید برای تیونینگ به آنها فکر کنید. ( البته که خودرو های ژاپنی و امریکایی و المانی کلاسیک نیز در دسترس هستند برای تیونینگ اما هدف این مطلب خودروهای وطنی و مونتاژی است ).

پراید

اگر تازه کار باشید ممکن است از دیدن پراید در این لیست تعجب کنید و یا هر فردی ممکن است با شنیدن نامش به یاد خاطرات شوم تصادفات آن بی ‌افتد، اما به هرحال این خودرو که اولین بار توسط مزدا و فورد (با نام فورد فستیوا و مزدا ۱۲۱ ) توسعه پیدا کرد پتانسیل بسیار خوبی برای تیونینگ دارد. خانواده موتورهایی که برروی آن نصب شدند و یا  میتوان برروی آن نصب کرد(بدلیل کاپوت ساده و بزرگ آن) مانند سری بی مزدا پتانسیل بسیار خوبی برای ارتقا دارند، بطوری که ترکیب یک موتور بی پی توربو قدرتمند و بدنه سبک پراید میتواند تا شتاب صفر تا صد حدود ۵ تا ۶ ثانیه ای را تحویلتان بدهد. خانواده پراید همچنین در مسابقات اتومبیل رانی کشور هم بسیار کاربردی هستند، مسابقات کلاسهایی که پراید در آن حضور دارد از محبوبیت بالایی برخوردار است.

فیلم شتابگیری پراید با موتور BP اتمسفر:

پژو ۲۰۶

تیونینگ خودروهای ایرانی پژو 206
تیونینگ خودروهای ایرانی پژو 206

بین جوانان ماشینباز مملکت کمتر کسی را پیدا میکنید که روزی علاقمند به ۲۰۶ آرسی نبوده باشد، ۲۰۶ هم از محصولات موفق پژو بود که افتخارات و فروش بسیار خوبی را تجربه کرد. برای تیونینگ پژو ۲۰۶ میتوان سراغ موتور آرسی رفت یا موتور تیوفایو را بصورت تنفس طبیعی و توربو تقویت کرد و بازده بسیار خوبی گرفت طوری که کمتر ماشینی در خیابان های شهر حریفتان خواهد شد، لوازم ظاهری کیت های بدنه و لوازم موتوری برای تقویت موتور تیوفایو در بازار فراوان است، این پتانسیل خوب به همراه فراوانی لوازم در کنار وجود نسخه های متفاوت و قدرتمند تر (مانند پژو ۲۰۷ اصلی) و ظاهر جوان پسند آن باعث شده تقریبا محبوب ترین خودرو برای تیونینگ در حال حاضر بازار ایران باشد. به جز پژو 206 میتوان این ویژگی هارا به برادرانش یعنی رانا و 207 هم نسبت داد و فرق زیادی این بین وجود ندارد.

پژو ۴۰۵ و پژو پارس

تیونینگ خودروهای ایرانی پژو 405
تیونینگ خودروهای ایرانی پژو 405

یکی دیگر از محصولات موفق پژو در ایران و جهان، در ایران شامل پژو پارس و ۴۰۵ و اس ال ایکس است شاید از نظر فنی طبیعتا در بیشتر اوقات از رقیب آن یعنی ۲۰۶ عقب تر باشد اما پتانسیل خوبی برای رقابت با آن را دارد، ظاهر جذاب و توانایی های دینامیکی و فراوانی قطعات و کیتها از مزیت تیونینگ این خودرو است . شاید محبوب ترین گزینه برای تیونینگ این خانواده هم اکنون پژو پارس و پژو 405 اس ال ایکس با موتور TU5 باشد که از نظر ویژگیهای مناسب تیونینگ فنی و رفاهی و استفاده از موتور تیوفایو نسبتا جلوتر از بقیه 405 ها با موتور XU7 باشند. البته گزینه دیگری هم که طرفداران خاص و بعضا متعب خود را دارد (به خصوص در غرب و جنوب کشور) پژو پارس ELX با موتور XU7L4 (همان موتور زانتیا 1800) می باشد که زیر موتور آن با موتور XU7L3 یکسان است ولی به خاطر سر سیلندر 16 سوپاپ از توانایی فنی بیشتری برخوردار است. البته استفاده از صندلی های پیشرفته در زمان تولید این خودرو که مجهز به گرمکن و سردکن هستند و همچنین پنل هوشمند روی داشبورد و ترمزهای دیسکی عقب از دیگر نکات مثبت پرشیا ای ال ایکس به شمار می رود.

سمند و دنا

تیونینگ خودروهای ایرانی دنا
تیونینگ خودروهای ایرانی دنا

سمند هم وضعیتی همانند ۴۰۵ دارد اما با ظاهری متفاوت سلیقه های متفاوتی را جذب میکند. وضعیت سمند با موتور ملی کمی متفاوت است شاید این موتور را بتوان به عنوان موتور بهینه تری در مقابل ایکس یو ۷ پژو برای تقویت شناخت، همیشه بحث رقابت در تیونینگ این خودرو با این دو موتور متفاوت برقرار بوده، بازار لوازم آن شاید همانند موتور های پژو نباشد اما توانایی آن را نباید دسته کم گرفت. موتور ملی گزینه محبوبی همچون موتور تیوفایو برای نصب توربو بوده بطوری که بعنوان مثال دنا توربو تیونینگ رسمی آپکو (تیونر رسمی ایران خودرو) که به نمونه توربو این موتور مجهز شده میتواند قدرتی نزدیک به 200 اسب بخار را تحویلتان بدهد. موتور ای اف7 را میوانید برروی نمونه های توربو دنا پلاس و سورن ببینید. دنا و سورن نیز بعنوان مشتقات سمند توانایی مناسبی برای تیونینگ دارند، بخصوص امروزه نمونه های توربو آنها طرفداران خاص خود را پیدا کرده است.

کیا ریو

تیونینگ خودروهای ایرانی ریو
تیونینگ خودروهای ایرانی ریو

کیا ریو بعنوان محصول مونتاژی سایپا، خودرویی که بخاطر استهلاک پایین و مقرون به صرفه بودنش معروف است. در بحث تیونینگ این خودرو با اینکه نسبت به دیگر خودروهای ایرانی مورد توجه ماشینبازان و تیونر های داخلی قرار نگرفته اما توانایی بسیار خوبی برای تیونینگ دارد، با انجام تغییرات در موتور 1.5 لیتری با کیفیت آن که توانایی تغییرات زیادی را دارد و همچنین با تعویض سیستم ترمز آن که نقطه ضعف این خودر است میتوانید یک خودروی نسبتا کارآمد و شاید کم دردسری را داشته باشید. از نقاط ضعف تیونینگ ریو در مقابل بقیه گزینه های این لیست، بجز ضعف در سیستم ترمز میتوانیم به کمبود قطعات تیونینگ ظاهری و داخلی و همچنین قیمت کمی گرانتر در برخی موارد اشاره کنیم.

رنو تندر ۹۰ یا رنو ساندرو

تیونینگ خودروهای ایرانی تندر90
تیونینگ خودروهای ایرانی تندر90

همانطور که پیش تر گفتیم هر خوودرویی توانایی تیونینگ دارد، این محصولات رنو هم از این قاعده مستثنا نیستند. از مزایای تیونینگ تندر ۹۰ یا رنو ساندرو که ذاتا خودروهای یکسانی هستند میتوانیم به خاص بودن آن اشاره کنیم، قطعا شما به اندازه پژو ۲۰۶ و پژو ۴۰۵ تیون شده تندر۹۰ یا ساندرو تیون شده در خیابان نمیبینید. از مزایای دیگر این خودرو موتور با کیفیت و با پتانسیل بالای آن اشاره کرد که در کنار وزن سبک و گیربکس بسیار خوب آن میتواند بخوبی شما را از این بابت ارضا کند. همچنین مواردی همچون کنترل دشوار و ترمز های ضعیف میتواند بعنوان معایب شناخته شوند که میشود با تیونینگ تا حدودی رفع شود.

شما چه گزینه های دیگری را میتوانید معرفی کنید!؟

قطعا برای تیونینگ بین خودروهای وطنی یا مونتاژی گزینه های بیشتری هم وجود دارد که ما به این چند موردی که محبوبیت بیشتری داشتند اشاره کردیم. حتی محصولات جدیدتر کشور مانند تارا و شاهین هم قابلیت های خوبی نظیر شاسی و اتاق بهینه، ترمز و سیستم های کنترلی جدیدتر و همچنین استفاده از موتورهایی که قبلا هم در کشور تیون میشدند دارند. مطمئنن این محصولات در آینده طرفداران بیشتری برای تیونینگ پیدا خوهند کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت ، استفاده از سرویس ریکپچای گوگل الزامی است که منوط به خط مشی رازداری و شرایط استفاده گوگل است.

من با این قوانین موافقم.