وبلاگ کارگاه

تیونینگ پژو پارس

تیونینگ پژو پارس

پژو پارس یا پژو پرشیا یکی دیگر از محصولات موفق تحت برند پژو در ایران است که بعد از مدت بیش از بیست سال حضور در بازار همچنان خودروی پرطرف‌داری در بازار می‌باشد. پارس در واقع یک فیس لیفت از پژو 405 با الهام از پژو 406 بود و در حوالی سال 1380 شمسی به بازار عرضه شد، این خودرو توسط ایران‌خودرو در کلاس‌ها و مدل‌های مختلفی به بازار عرضه می‌شود، در ادامه پتانسیل‌های تیونینگ پژو پارس را بررسی می‌کنیم.

مشخصات موتور پژو پارس

پژو پارس با 4 موتور مختلف  xu7 l3, xu7 l4, tu5, xum در بازار کشور عرضه شده که مشخصات این موتورها ازاین‌قرار است:

XU7L3 XU7L4 , XUM:

این خانواده موتور در سال 1981 با خودروی پژو 305 معرفی شدند، موتورهای نامبرده شده دارای بلوک و سرسیلندر آلومینیومی هستند که سبب سبک‌تر بودن آنهاست، همچنین این موتورها بوش تر بوده و دارای یک بوش چدنی هستند، همگی این موتورها به‌صورت زاویه 30 درجه نصب می‌شوند، تفاوت این سه موتور در حجم و تعداد سوپاپ آنهاست، XUM و XU7L3 دارای 8 سوپاپ هستند اما XU7L4 دارای 16 سوپاپ است. از نظر حجمی ایکس یو ام حدود 1.9 لیتر و ایکس یو 7 دارای 1.8 لیتر حجم است، از نظر مقایسه قدرت هم می‌توان گفت نمونه XU7-L4 از بقیه موتورها قوی تر است که می‌توان آن را در مدل‌های ELX قدیمی دید.

موتور ایکس یو ام توانی در حدود ۱۰۵ اسب بخار  و موتور ایکس یو هفت هشت سوپاپ توانی حدود ۱۰۰ اسب و در مدل ۱۶ سوپاپ هم حدود ۱۱۰ اسب را می‌توانند تولید کنند. (پژو پارس‌های elx جدید با موتور تیوفایو عرضه می‌شوند).

TU5:

موتور تیوفایو دارای یک بلوک چدنی با بوش خشک و سرسیلندری آلومینیومی است و حجمی در حدود 1.6 لیتر دارد. موتور تیوفایو توانایی تولید حداکثر توان ۱۰۸ اسب بخار را در حدود دور ۵۸۰۰ داراست. با اینکه این موتور دارای حجم کمتری نسبت به سه موتور دیگر است اما می‌تواند از نظر قدرت با آنها به‌خوبی رقابت کند، موتور تیوفایو از نظر تکنولوژی و کیفیت معمولاً از باقی موتورهای قرار گرفته بر روی این خودرو بهتر است همچنین به لطف مشخصات موتوری که گفته شد از تیون پذیری بالاتر و استهلاک کمتری نیز برخوردار می‌باشد.

تیونینگ قوای فنی پژو پارس

همان‌طور که گفتیم به‌صورت کلی موتور تیوفایو برای تیونینگ گزینه منطقی تری به نظر می‌آید اما به این معنی نیست که موتورهای دیگر از این نظر دست‌وپا بسته باشند و آنها هم قابلیت افزایش توان و بهینه‌سازی را دارند. در ادامه مواردی که می‌توانید روی پژو پارس انجام دهید تا شاهد افزایش قدرت آن باشید را به طور مختصری معرفی خواهیم کرد.

نصب کیت مکش یا رم ایر

با نصب این کیت مکش به‌جای فیلتر هوای فابریک هوای بیشتری را به موتور خود می‌رسانید و این یعنی احتراق قوی تر البته این تغییر آن‌چنان زیاد نبوده اما با استفاده از لوازم دیگر و نسبت به هزینه آن کارآمد است.

تعویض منیفولد هوا

یک از بزرگ‌ترین نقاط ضعف موتور XU7L3 منیفولد هوای آن می‌باشد که با تعویض با منیفولد XUM و یا منیفولد شمع کج این ضعف آن برطرف می‌شود.

نصب هدرز

پس از تنفس بهتر باید بتوانیم دود را از سیلندر به‌صورت بهتر خارج کنیم، هدرز قطعه جایگزینی برای منیفولد دود است که با جایگزین‌کردن آن باعث روان‌تر خارج‌شدن دود و همین‌طور کنترل آن از سر سیلندر تا منبع اگزوز (سایزهای مختلف هدرز خاصیت متفاوتی داشته و برای اهداف مختلفی بکار گرفته می‌شوند). تأثیر هدرز بر روی هر سه مدل موتور این خودرو محسوس بوده و می‌تواند باعث تولید صدای دل‌نشین‌تری هم بشود.

ریمپ ایسیو

ریمپ ایسیو در هر مقطع از تیونینگ هر خودرویی واجب است، در واقع بعد از انجام تغییرات یا حتی قبل آن نیازمند این هستید که تنظیم بارگذاری شده توسط کارخانه را تغییر دهید تا بتوانید به قدرت بیشتر و کنترل بهتری بر روی موتور دست یابید. پژو پارس هم از این قاعده مستثنا نیست، ریمپ ایسیو شامل تغییرات فیزیکی بر روی موتور نمی‌شود و شما تنها نیازمند یک ایسیو مناسب که می‌تواند یکی از نسخه‌های کارخانه‌ای یا افترمارکت باشد و یک تیونر خوب برای ریمپ آن هستید. (گاهی در قدرت‌های بالاتر نیازمند تعویض ایسیو با نمونه‌های افترمارکت هستید زیرا ایسیو فابریک ممکن از توانایی پشتیبانی از تغییرات یا آن قدرت را نداشته باشد البته ناگفته نماند از طرف کارخانه نیز ایسیو های مختلفی برروی خودرو نصب شده که توانایی متفاوتی دارند).

میل سوپاپ افترمارکت

با تهیه و نصب میل سوپاپ افترمارکت و متعلقات آن بر روی پژو پارس می‌توانید تایمینگ و قدرت دهی موتور خود را شخصی‌سازی کنید و افزایش بدهید، در اکثر موارد اشخاص میل سوپاپ‌هایی نصب می‌کنند تا بتوانند به دور موتورهای بالاتر باقدرت بیشتری دست یابند که این تغییرات ممکن است معایبی همچون ضعیف‌تر شدن عملکرد در دور موتور پایین را به همراه داشته باشد.

برای موتور XU7L4  می‌توان از میلسوپاپ های تقویتی مانند میلسوپاپ GTI6 یا میلسوپاپ های افترمارکت دیگر استفاده کرد. برای موتور XU7L3 نیز میلسوپاپ های افترمارکت ایرانی و وارداتی موجود می‌باشد ولی تنوع زیادی ندارند. امام برای موتور TU5 دستمان برای انتخاب میلسوپاپ تقویتی بسیار باز است. از میلسوپاپ های افترمارکت ایرانی مثل هورنت و H&H گرفته تا نمونه‌های چینی مثل میلسوپاپ شرک و مدل‌های اروپایی مثل کتکمز و نیومن. 

برای موتور XU7L4  می‌توان از میلسوپاپ های تقویتی مانند میلسوپاپ GTI6 یا میلسوپاپ های افترمارکت دیگر استفاده کرد. برای موتور XU7L3 نیز میلسوپاپ های افترمارکت ایرانی و وارداتی موجود می‌باشد ولی تنوع زیادی ندارند. امام برای موتور TU5 دستمان برای انتخاب میلسوپاپ تقویتی بسیار باز است. از میلسوپاپ های افترمارکت ایرانی مثل هورنت و H&H گرفته تا نمونه‌های چینی مثل میلسوپاپ شرک و مدل‌های اروپایی مثل کتکمز و نیومن.

پورت و پولیش

پورت و پولیش دریچه گاز و سرسیلندر نیز بسیار مرسوم است که در سطوح مختلفی می‌تواند انجام شود، این کار با تمیزکردن مسیر هوا و یا گشادتر کردن آن باعث تغذیه بهتر سیلندر می‌شود، البته توجه داشته باشید در صورت انجام اشتباه پورت توسط افراد غیرمتخصص در موتور (فرقی ندارد کدام موتور) می‌تواند باعث تأثیر منفی در عملکرد نیز بشود.

تقویت جرقه

سیستم جرقه نیز بسیار اهمیت پیدا می‌کند مخصوصاً در موتورهای خانواده ایکس یو که از کوئل‌های ضعیف‌تری برخوردار هستند، برای تقویت این سیستم می‌توانید سراغ کیت‌های کوئل‌های قوی تر کارخانه‌ای و یا افترمارکت به همراه شمع‌های قوی تر و دیگر متعلقات بروید.

تقویت تنفس

برای اینکار می‌توانید سراغ توربو یا سوپرشارژر یا تراتل بادی بروید شاید بتوان گفت توربو و سوپرشارژر برروی موتور تیوفایو بهتر پاسخ بدهند، تراتل هم گزینه بدی نیست اما ممکن است کمی از حالت شهری به‌دور بشوید که البته در گزینه‌های دیگر نیز همین‌طور ممکن است. استفاده از این سیستم‌ها تغییرات بیشتری نیز می‌طلبد مانند تعویض شاتون و پیستون‌ها، یاتاقان‌ها، میل‌لنگ، ایسیو، انژکتور و… با نمونه‌های افترماکت.

تیونینگ پژو پارس سیستم تعلیق
تیونینگ پژو پارس سیستم تعلیق

تیونینگ سیستم تعلیق و ترمز پژو پارس

بعد از تقویت موتور تیونینگ و تنظیم سیستم تعلیق و ترمز پژو پارس شما امری ضروری است، سیستم ترمز این خودرو در برخی نسخه‌ها حتی برای حالت فابریک هم پاسخگو نیست و ارتفاع این خودرو در حد عجیبی از طرف کارخانه بالاست برای بهبود این بخش می‌توانید اول سراغ نصب ترمز مدل‌های بهتر مانند ای ال ایکس یا ترمزهای افترمارکت بروید قطعاً این تغییرات شامل دیسک، کالیپر و بوستر پژو شما خواهد شد. برای تنظیم ارتفاع جلوی پژو پارس می‌توان از فنر پژو 206 استفاده کرد که هم ارتفاع مناسبی به خودرو می‌دهد و هم نرمی قابل قبولی دارد. ارتفاع قسمت عقب پژو پارس توسط مکانیک و جلوبندی‌ساز قابل تنظیم است و نیاز به تعویض قطعه خاصی ندارد. البته می‌توانید از فنر و کمک‌فنرهای افترمارکت هم در جلو و عقب خودرو استفاده کنید یا حتی سراغ سیستم‌های پنوماتیکی برای تعلیق خود بروید. اینکار قطعاً بر هندلینگ و سواری پارس شما تأثیر مثبت می‌گذارد. جدا از موارد بالا می‌توانید نسبت به نصب استرات بار و استفاده از رینگ‌های اسپرت هم اقدام کنید که تأثیر مثبتی می‌گذارند.

تیونینگ ظاهر داخل و خارج پژو پارس

برای تیونینگ ظاهری پژو پارس به لطف حضور بسیار طولانی در بازار گزینه‌های قابل‌استفاده بسیار زیادی هست. پیشنهاد می‌شود در این مرحله اول سراغ نقص‌های خودروی خود بروید مانند تعویض صندلی، تعویض فرمان، دمپینگ و صداگیری اتاق، چراغ‌های افترمارکت و هر چیزی که نظر خودتان است، پس از آن هم می‌توانید سراغ کیت‌های بدنه موجود در بازار یا نصب کاور یا چرم کوبی داشبورد و … بروید. همچنین هیدروگرافی قطعات داخلی خودرو می‌تواند خودروی شما را به یک خودروی خاص تبدیل کند که چشم‌ها را به دنبال خود خواهد کشاند.

تیونینگ داخل پژو پارس
تیونینگ داخل پژو پارس

10 نظر در “تیونینگ پژو پارس

  1. پوریا گفت:

    این همه سوال کردند یه قیمت ماکسیموم ندادی

    1. ما توی کشوری زندگی میکنیم که قیمت ها ماه به ماه و سال به سال متغیره
      به همین دلیل توی قسمت نظرات قیمتی اعلام نمیشه
      تمامی محصولات سایت همیشه قیمت به روز دارند و اگر شما محصول خاصی نیاز دارید کافیه اسمش روی توی قسمت جست و جوی سایت تایپ کنید تا مشخصات و قیمت اون بهتون نمایش داده بشه🌹

  2. آرش گفت:

    سلام مقاله کامل ومفیدی بودممنون
    من قصد خرید پژو پارس مدل پایین که اطاقی سالم داشته باشه را دارم که بعداز خرید صفر تا صد روتیونینگ کنم نیاز ب راهنمایی شما دارم جهت خرید ممنون میشم راهنمایی فرمایید

  3. حمیدو گفت:

    سلام. وقتی که ماشین دیگه به روغن سوزی میوفته و تعمیر موتور بخواد، میشه به جای تعمیر موتور در نمایندگی بیاریم پیش شما با این چیزهایی که گفتید به حالت اسپورت تعمیر و تبدیل بشه؟ یعنی پیستون اسپرت و سرسیلندر و ….. ؟ چقدر تفاوت قیمت با حالت معمولی تعمیر موتور پیدا میکنه؟

  4. محمد حسین گفت:

    سلام پ عرض خسته نباشید
    میخواستم بپرسم همه ی اینایی که فرمودید اگه بخوایم نصب کنیم در حالت ماکسیمم چقد در میاد که یه پژو پارس از همه نظر عالی داشته باشیم؟
    قیمت حدودی

    1. سلام و وقت بخیر دوست عزیز
      تمامی لوازمی که داخل فروشگاهمون موجود هست رو میتونید با قیمت به روز مشاهده کنید.

  5. محمدض گفت:

    بسیار مفید بود ممنونم

    1. ممنون از اظهار نظرتون

      😍

  6. امیر محمد اردونی گفت:

    سلام چند در میاد خواسته باشی از خارج از کشور سفارش بدی پژو پارس با
    شوتی کامل

    1. سلام دوست عزیز
      پژو پارس در خارج از کشور نداریم
      لوازم اگه چیزی لازم دارید واتساپ پیام بدین.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت ، استفاده از سرویس ریکپچای گوگل الزامی است که منوط به خط مشی رازداری و شرایط استفاده گوگل است.

من با این قوانین موافقم.