وبلاگ کارگاه

تقویت و تیونینگ ال 90 + راه های افزایش شتاب تندر

تقویت و تیونینگ ال 90

رنو تندر ۹۰ یا همان رنو ال ۹۰ معروف، سدانی که خودروی یکسانی با داچیا لوگان بوده و فروش و محبوبیت بسیار خوبی را در اروپا و کشور های درحال توسعه بدست آورد. تندر۹۰ یا همان لوگان در اصل یک محصول ساخته شده توسط کمپانی رومانیایی داچیا است. با توجه به اینکه این خودروساز زیرمجموعه رنو بوده و رنو هم با نیسان همکاری دارد این خودرو نهایتا تحت لوگو این سه شرکت در کشور های بسیاری مانند کشورهای شرق اروپا عرضه شد و توانست فروش خوبی را تجربه کند. تندر۹۰ یک سدان کوچک و اقتصادی بحساب میاید و شاید بتوان گفت آن برتری که باعث فروش و موفقیت آن شده استهلاک بسیار پایین و مقرون به صرفه بودنش باشد. همچنین برای تیونینگ ال 90 دست شما بسیار باز است که باعث شده این خودرو در بین جوانان نیز از محبوبیت خاصی برخوردار باشد.

در واقع شما در تندر۹۰ شاهد سادگی بسیار زیاد و استفاده از قطعات ارزان در کابین و خارج کابین هستید اما چیزی که این مورد را قابل تحمل می کند کیفیت مونتاژ و نحوه ساخت این این خودرو است آنگونه که در بعضی موارد از نظر کیفی بالاتر از رقیبان خود باشد. از کابین آن که به ساده ترین شکل ممکن طراحی شده بگذریم، تندر۹۰ بازار ایران به پیشرانه ۱۶سوپاپ با حجم حدودی ۱.۶ لیتر کی۴ام مجهز شده که توانایی تولید حدود ۱۰۵ اسب بخاری تجهیز شده که کارنامه بسیار خوبی را در محصولات اقتصادی از نظر کیفیت و صرفه اقتصادی دارد.

ال90 در یک مسابقه 24 ساعته در نوربرینگ


برای جالب تر شدن مطلب اشاره ای میکنم به حضور ال90 در مسابقات 24 ساعته نوربرینگ.
این داچیا لوگانی که در زیر تصاویرش را میبینید با تعویض موتور خود با نمونه دو لیتری 163 اسب بخاری و ارتقای سیستم تعلیق و ترمز خود پا به این مسابقات استقامتی گذاشت و در اخر توانست با سبقت گیری از چند خودرو و خارج شدن از مسابقه چندین خوودروی دیگر به رتبه 98ام از بین 142 خودرو دست یابد. ناگفته نماند آن دوره از مسابقه بدلیل وجود مه نیمه کاره و در 9 ساعت و نیم انجام شد. در ادامه تصاویری از این خودرو را می توانید ببینید.

ال 90 در مسابقات 24 ساعته نوربرینگ

تیونینگ قوای فنی رنو ال90


رنو تندر 90 یا همان ال90 در ایران با پیشرانه کی4ام عرضه شده، این پیشرانه توانایی تولید حدود 105 اسب بخار را در دور موتور 5750 و همچنین حداکثر گشتاوری نزدیک به 142 نیوتن متر را دارد. پیشرانه کی4ام دارای یک بلوک سیلندر چدنی و سرسیلندر آلومینیومی است که توانسته به خوبی مقاومت و کیفیت خود را طی زمان ثابت کند. این پیشرانه توانایی خوبی را برای تیونینگ ال 90 در هر سطحی را دارد. اگرچه در مقابل پیشرانه های هم رده خود در ایران مورد کم لطفی قرار گرفت که می تواند دلایل خودش را داشته باشد، شاید از نظر نوع و اندازه نزدیک ترین پیشرانه به آن را پیشرانه تیوفایو پژو دانست. در ادامه به چند موردی که باعث افزایش قدرت و راندمان کی4ام می شوند را بررسی کوتاهی خواهیم کرد.

پله اول یک تیونینگ مناسب خودروی شهری

برای یک خودروی شهری می توانید سراغ چیپ تیونینگ و ریمپ ایسیو یا نصب کیت مکش هوا و همینطور نصب هدرز بروید. با انجام این تغییرات، تغییر قابل ملاحضه ای را شاهد خواهید بود همچنین این موارد تغییرات فیزیکی زیادی را شامل نمی شود و هزینه های نسبتا پایینی برایتان دارد.
ادامه موارد دیگر را جز به جز و بطور خلاصه بررسی میکنیم.

میل سوپاپ افترمارکت

این مورد می تواند باعث تاثیر چشمگیری در بازه قدرت و میزان آن شود، معمولا از میل سوپاپ هایی استفاده می کنند که در دور موتورهای بالاتر موتور راندمان بهتری داشته باشد که طییعتا در اکثر مواقع منجر به پایین آمدن راندمان در دور پایین می شود. این تغییر نیاز به یک متخصص دارد که بر اساس کار شما میل سوپاپی که لازم دارید را انتخاب کند.

انواع قوای فنی رنو ال نود

پورت و پولیش سرسیلندر و..

بعد از اینکه برای تیونینگ ال 90 راه تنفس و خروج دود را با استفاده از کیت مکش و هدرز تقویت کردید، انجام پورت و پولیش سرسیلندر در موتور تندر ۹۰ شما، تاثیر قابل ملاحضه ای ایجاد می کند. برای پورت و پولیش نیاز به یک متخصص اینکار دارید زیرا برای هر سطح و لوازمی نیاز به تنظیمات خاص خود را خوهید داشت و در صورت انجام اشتباه حتی ممکن است تاثیر منفی بر پیشرانه کی۴ام شما بگذارد. پورت و پولیش در سطوح مختلفی برای کاربرد ها و مود های مختلف موتوری انجام می شود.

تقویت جرقه و سیستم سوخت

بعد از اینکه به دور موتور های بالاتری فکر می کنید و هوای بهتری به سیلندر کی۴ام خود میرسانید و راحت تر خارج می کنید شما همچنین نیاز به تقویت سیستم جرقه موتور ال۹۰ خود هستید زیرا ممکن است بازده راضی کننده ای در دور موتور های بالا نداشته باشید که با کیت های موجود این مشکل قابل حل است، در کنار جرقه بهتر باید پاشش سوخت بهتری هم داشته باشید این مورد نیز با کمک گیری از کیت ها و لوازم افترمارکت موجود در بازار قابل حل است. بدیهی است که این موارد نیز در سطوح مختلفی انجام می شود و باید گفت هرچه به قدرت بالاتری فکر می کنید نیاز به توجه و حساسیت بیشتری روی این بخش دارید.

تعویض شاتون و پیستون

همچنین که با تیونینگ ال 90 به قدرت بالاتری دست میابید نیازمند استفاده از قطعات محکم و با کیفیت تری در خودروی خود دارید که تاثیر چشمگیری بر استهلاک و عمر موتور شما دارد. این موارد حتی می تواند به تعویض یاتاقان ها و پیچ های موتور با نمونه های افترمارکت شود.

پرخوران و نصب توربوشارژر

برای تقویت هرچه بیشتر می توانید به نصب توربوشارژ روی پیشرانه کی۴ام خود فکر کنید، در این مورد هرچه همانگی موتور شما در مقابل توربو مورد استفاده بیشتر باشد قدرت بالاتر یا در مواردی قدرت ایمن تری را دریافت می کنید. همه اینها به قدرت و هزینه ای که انجام میدهید بستگی دارد.
و در اخر نیازمند تقویت سیستم خنک کاری خودروی خود هستید که این کار را می توانید با تعویض رادیاتورها و یا اضافه کردن ها انجام بدهید.

تیونینگ ظاهر خودروی تندر 90

تیونینگ سیستم تعلیق و ترمز ال ۹۰


از نکته قوت ال ۹۰ که پیشرانه آن بود فاصله می گیریم به نقطه ضعف آن که هندلینگ و پایداری و ترمز آن است می رسیم. برای بهبود وضعیت هندلینگ و پایداری ال۹۰ اگر سراغ تیونینگ سیستم تعلیق آن بروید می توانید تا حد قابل توجهی مشکلات را برطرف کنید. برای اینکار می توانید از رینگ های اسپورت و لاستیک بهتر استفاده کنید، تنظیم ارتفاع مناسب با استفاده از فنر های اسپورت یا نصب اسپیسر رینگ نیز می تواند تاثیر مثبتی را بگذارد، مورد دیگر نصب استرات بار است که با انجام درست این تغییرات به هندلینگ خوبی در ال۹۰ خود دست میابید. برای تیونینگ ال 90 در سیستم ترمز هم در قدم اول میبایست سراغ دیسکی کردن چرخ های عقب و استفاده از دیسک و لنت با کیفیک بروید که قطعا تاثیر مناسبی را میگذارد. در مراحل بالاتر می توانید سراغ بوستر های قویتر دیسک و کلیپر افترمارکت بروید که خیالتان از بابت ترمرزهای خودرویتان راحت شود.

بهبود ال۹۰ در بدنه و درون آن


برای حل یکی دیگر از نکات تندر ۹۰ یعنی داخل و خارج آن می توانید از تعویض صندلی های آن با نمونه اسپورت و یا استفاده از اپشن هایی که خودروی ال ۹۰ شمارا کاربردی تر و جذاب تر کند شروع کنید، همچنین میتوانید از چراغ های افترمارکت موجود بهره ببرید. استفاده از اسپویلر و دفیوزر تزئینی هم ظاهر متفاوتی را خلق میکند، همچنین کیت های بدنه و رینگ های اسپورت موجود هم قابل استفاده هستند. پیشنهاد میکنم تیونینگ ظاهری ال ۹۰ را دست کم نگیرید اگر سلیقه خوبی داشته باشید میتوانید از ال ۹۰ خودرویی جذاب و متفاوت بسازید که چشم ها را خیره کنید.

13 نظر در “تقویت و تیونینگ ال 90 + راه های افزایش شتاب تندر

  1. امیر پیری گفت:

    سلام چه میل سوپاپ برای تندر موجوده تا حالا ندیدم کسی داشته باشه بعد برای ایرودینامیک اتاق چه کنیم؟ ممنون میشم اگه جواب بدین

    1. سلا مدوست عزیز
      متاسفانه داخل کشور میلسوپاپ افترمارکت برای موتور النود تولید نشده هنوز. اگر نمونه خارجی مد نظرتون هست، واتساپ برای ما ارسال کنید تا ما قیمت تمام شده ی محصول توی ادرس شما رو اعلام کنیم.
      برای بهبود آیرودینامیک خودروی تندر اولین کار کاهش ارتفاع خودرو و در گام بعدی استفاده از اسپویلر و دیفیوزر عقب هست.

      1. سعید اسودی گفت:

        سلام. آیا امکانش هست از مواردی که گفته شد فقط نسبت به نصب توربو اقدام کرد یا بایستی این مراحل گام‌به‌گام انجام شود؟
        اگر بخواهیم همان پله اول را انجام داد، چند درصد بهبود عملکرد خواهیم داشت؟

        1. محمد گفت:

          سلام
          نصب هدرز به تنهایی چقدر قدرت موتور را افزایش می دهد. تندر اتومات دارم

          1. سلام دوست عزیز
            حدود 5 الی 8 درصد افزایش توان به دنبال داره.

      2. رهام گفت:

        سلام میتونیم از اسپیسر استفاده کنیم؟

        1. سلام
          بله میشه
          به سیستم تعلیق یه مقدار فشار میاره ولی در عوض زیبایی زیادی داره.

  2. امیر گفت:

    سلام من یه ال۹۰ e0 دارم که خیلی سالمه و راضیم ازش فقط فرمونش چون هیدرولیک نیست خیلی سفته
    میخام یا هیدرولیک کنم یا برقی میشه لطفا راهنماییم کنید ممنون

    1. فرامرز خداقلی زاده گفت:

      داداش من برقی کردم خیلی هم خوب جواب داد

  3. آرمین گفت:

    هزینه رپورتاژ آگهی توی سایت شما چنده؟

  4. امیر گفت:

    سلام صفرتاصد هزیته ی تقویت موتور وبدنه ی ال۹۰ چقدرهزینه داره؟

  5. اکام گفت:

    سلام ببخشید من می تونم توربوی دنا رو روی ال ۹۰ بزارم

    1. سلام
      بله میشه در صورتی که تغییرات لازم هم روی موتور صورت بگیره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت ، استفاده از سرویس ریکپچای گوگل الزامی است که منوط به خط مشی رازداری و شرایط استفاده گوگل است.

من با این قوانین موافقم.